Skip to content

Millennium II – De vrouw die met vuur speelde

7 februari 2010

Millennium – de boeken

Gisteren zag ik het tweede deel van de Millenniumtrilogie, De vrouw die met vuur speelde. Een verfilming van deel twee van de gelijknamige bestsellertrilogie van Stieg Larsson. Het is al weer enige tijd geleden dat ik de boeken heb gelezen. Ik vond deel één, Mannen die vrouwen haten,  nogal traag op gang komen, maar net even over de helft werd het spannend en heb ik meteen de twee volgende delen er achteraan gelezen. Jammer dat ik ze al zo snel weer uit had.

Millennium – de films

De Vrouw die met vuur speelde is naar mijn idee een goede thriller. Er zat meer actie in dan in het eerste deel, maar deel twee miste het samenspel tussen de twee tegenpolen Blomkvist-Salander. In de knappe verfilming van deel één, Mannen die vrouwen haten, is het merendeel van de relaties van journalist Michael Blomkvist (gespeeld door Michael Nyqvist) weggelaten, waaronder die met de hoofdredacteur van het tijdschrift Millenium, Eva Berger. Dat deed de film goed. Des te vreemder was het dat die relatie wel werd opgevoerd in de verfilming van deel twee. Als je de boeken hebt gelezen neem je dat voor kennisgeving aan omdat je weet dat ze een verhouding hebben, maar ik kan me voorstellen dat het voor kijkers die de trilogie niet hebben gelezen enigszins vreemd lijkt dat die relatie ineens wordt opgevoerd zonder enige aanleiding. Verder vond ik dat Salanders halfbroer Ronald Niedermann niet echt uit de verf kwam. Hij werd afgebeeld als een domme kracht die willoos werd aangestuurd door zijn vader, maar in de boeken gebruikt hij wel degelijk zijn eigen hersenen. De boeken geven pas in deel twee de familiebanden van Lisbeth Salander prijs. In de verfilming van deel één wordt daar al naar verwezen met flashbacks van het in brand steken van haar vader, de overgelopen Russische spion Alexander Zalachenko. De manier waarop actrice Noomi Rapace Lisbeth Salander neerzet is fenomenaal. Het minimale overwinningslachje op haar gezicht als ze op de motor wegrijdt nadat ze zich heeft ontdaan van twee belagers is geweldig. Ik ben een Scandinavië-liefhebber en heb verschillende keren Stockholm en Göteborg bezocht. Heerlijk om bekende plekken terug te zien in de film en om Zweeds te horen praten. Ik heb van beide films genoten en ga zeker deel drie Gerechtigheid bekijken.

4 reacties leave one →
  1. 31 maart 2010 16:42

    Heb net het eerste boek uit. Ik denk dat ik het tweede boek ook aan ga schaffen. Is het de moeite waard?

    • 2 april 2010 14:05

      Ik vind van wel. Het eerste boek kwam wat traag op gang, maar net over de helft werd het spannend. Daarna heb ik meteen de delen 2 en 3 er achteraan gelezen. Ik vond de boeken erg goed. De verfilming van deel 3 is nu te zien in de bioscopen. Ik denk dat ik er een dezer dagen heen ga.

  2. 8 februari 2010 08:26

    Op aanraden van mijn zusje zijn we deel 1 van de film gaan kijken. Ik had nog nooit van Stieg Larrson gehoord en wist ook niet van ik van de film kon verwachten.
    Mijn zusje had alleen gezegd dat het spannend was. Ik ben me werkelijk rot geschrokken.

    • 8 februari 2010 08:39

      @Poulus, dat kan ik me voorstellen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een bepaalde scène in deel 1 met mijn ogen dicht heb bekeken, want die werd in het boek al zo expliciet beschreven dat ik het niet ook nog eens hoefde te zien. Het geluid was al genoeg. Deel 2 bevat minder schokkende scènes.

Geef een reactie

