Skip to content

23 archiefdingen klaar. Wat nu?

10 februari 2010

Brainstormen

Tijdens een brainstormsessie over wat en hoe het Zeeuws Archief het geleerde van de cursus 23-archiefdingen in de praktijk kan brengen kwamen we er toch weer op uit: wij (gaan) werken met Web 2.0-toepassingen voor een grotendeels Web 1.0 en misschien zelfs nog Web 0.9 publiek. Zo vreemd is dat niet, want een half jaar geleden leefden de meesten van ons ook nog (min of meer) in de Web 1.0-wereld. Wat liggen er na een half jaar 23-dingen doen een hoop mogelijkheden voor ons open! Maar hoe zit dat met onze bezoekers/gebruikers? Zitten die ook op Web 2.0-toepassingen te wachten? Ongetwijfeld (als ze weten hoe leuk het is!), alleen moeten ze er wel van op de hoogte zijn. Wat je niet kent mis je niet, maar áls je iets kent wil je er wél van gebruik maken.

Weblog Zeeuwen Gezocht

Om de genealogische bezoekers nog beter van dienst te zijn startte het Zeeuws Archief meteen na de cursus 23-archiefdingen met een weblog voor Zeeuwen Gezocht. Enthousiast schreef mijn collega over RSS feed en het op termijn afschaffen van de mailinglist. Oei, oei, dat was iets te snel. Meteen wat minder positieve reacties van enkele gebruikers (via de mail en mondeling, niet via de reactiemogelijkheid in het blog). Een andere collega had een vreselijk handige tip: Feed My Inbox. Yes! Dat is een nóg betere service voor onze doelgroep. Direct op de weblog Zeeuwen Gezocht geplaatst. Wellicht werkt dat beter, want dan komen de berichten naar je toe op de ‘normale’ manier, gewoon via de inbox van je eigen e-mailadres. Het is nog te vroeg om al definitieve conclusies te trekken, maar wat we nu merken is dat  informatie tot je nemen via een weblog (om nog maar niet te spreken over RSS) binnen de doelgroep relatief nieuw is (dat was het voor de meesten van ons ook, vóór de cursus 23-archiefdingen) en dat mensen er aan moeten wennen.

Transitie

Dat deed mij weer denken aan wat ik in mijn allerlaatste blogpost op mijn 23-archiefdingen cursusblog heb geschreven: dat we ons moeten realiseren dat veel mensen zich in een transitiefase bevinden. De overgang van Web 1.0 naar Web 2.0 maar ook nog steeds een transitie van analoog naar digitaal en tegelijkertijd ‘nu al’ van Web2.0 naar Web3.0. De generatie die tussen de tweede helft van de jaren veertig en jaren negentig van de twintigste eeuw is geboren bevindt zich in het centrum van die transitie. Wij (ik behoor er zelf ook toe) moeten oude normen, waarden en gebruiken die zoveel jaren houvast en duidelijkheid hebben gegeven ombuigen naar nieuwe standaarden die het mogelijk maken informatie digitaal aan te bieden (Web 1.0) en, in de Web 2.0-fase, interactieve deelname aan het aanbod stimuleren.

Gidsfunctie

Ik denk dat de huidige informatieaanbieders nog steeds een gidsfunctie hebben ten aanzien van veel gebruikers in de transitiegeneratie (’45 – ’90) en de generatie daarvoor. Met analoge communicatiemiddelen kunnen de aanbieders van digitale informatie hun doelgroepen attenderen op het bestaan ervan en het gebruik ervan stimuleren. Daarvoor zouden de analoge communicatiemiddelen qua vormgeving goed afgestemd moeten zijn op de vormgeving van de website en de beknopte inhoud moet dusdanig prikkelend zijn dat die uitnodigt tot het bekijken en (interactief) gebruik van de digitale informatie. Een goede pr ten aanzien van je website en de mogelijkheden tot interactieve deelname is belangrijk. Ik denk dat je in de transitiefase de analoge pr nog niet overboord moet zetten. En een mailinglist met uitgebreid nieuws op genealogisch gebied kan heel goed omgezet worden in een korte mededelingen dat er nieuws over bepaalde onderwerpen te vinden in op de weblog Zeeuwen Gezocht, zoals mijn collega voorstelde. Zo raken gaandeweg steeds meer mensen uit de transitiegeneratie vertrouwd met het gebruik en de mogelijkheden van Web 2.0-toepassingen.

Wat nu?

We zijn nog niet uitgebrainstormd. Maar er zijn al wel ideeën geopperd waarmee we zeker verder gaan of die we gaan onderzoeken. Daarover gaan we graag in gesprek met onze collega’s in den lande,  uiteraard via Web 2.0-kanalen. De eerste uitnodiging tot meedenken is al gepost.

4 reacties leave one →
  1. elvedebe permalink
    10 februari 2010 21:05

    Als je een concrete vraag stelt krijg je een hoop antwoorden, zo blijkt. Leuk hoor! Moeten we vaker doen! En zo maken we in één moeite door onze gidsfunctie waar, want als er één schaap reageert volgen er gegarandeerd meer.

    • 14 februari 2010 13:29

      @elvedebe, dat is zeker leuk! Er werd meteen op jouw vraag om mee te denken over webcare gereageerd door verschillende collega’s. De kracht van social media🙂

  2. Alinda permalink
    10 februari 2010 17:30

    Een succesvolle brainstormsessie lees ik zo! Erg leuk!

    • 10 februari 2010 20:02

      @Alinda, ja, dat was het zeker. Ik verheug me al op de volgende sessie! Intussen ga ik op verzoek nadenken over to chat or not to chat in het ZA. Blogpost volgt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: