Skip to content

Follow an archive

14 februari 2010

Idee: actiedag #followanarchive

Naar aanleiding van de actie #followamuseum op Twitter kon je via een RT van de Stichting DEN een enquête invullen. De vraag was: als je een museum gaat volgen, is het aardig of raar als dat museum jou gaat terugvolgen? Bij de RT van dit bericht van Stichting DEN opperde ik het idee voor #followanarchive:

ZeeuwsArchiefEd: RT @StichtingDen Als je een museum volgt op Twitter, is het aardig of raar als het je terugvolgt? http://bit.ly/9WcRWJ Idee: #followanarchive

StichtingDen: Goed idee! RT @ZeeuwsArchiefEd Idee: #followanarchive

ZeeuwsArchiefEd: Dank je wel @StichtingDEN! Nu nog een geschikte dag vinden… #followanarchive

ZeeuwsArchiefEd: Uitkomst enquête #followamuseum Wil je dat ’n museum je terugvolgt? http://bit.ly/boIhLf RT @StichtingDen. Interessant voor #followanarchive

.

Deense archiefdiensten starten een haalbaarheidsenquête #followanarchive

Het idee voor #followanarchive is opgepikt door Charlotte Jensen uit Kopenhagen:

charlotteshj: still thinking abt #followanarchive: compiled some ideas on http://bit.ly/dBhKGc – more reccomendations? Should we set a date? #archives

Charlotte twitterde daarna ZeeuwsArchiefEd:

charlotteshj: @ZeeuwsArchiefEd I have put up some ideas here http://bit.ly/d2CvLU #followanarchive #archives

En daaruit bleek dat er op het Deense archiefnetwerk al een opzet was gemaakt voor een inventarisatie om te zien of de actie #followanarchive levensvatbaar is.

BTW: op de lijst van Twittering Archives  die onder de inventarisatie is gevoegd staat bij Nederland alleen het Nationaal Archief (2x). Die lijst moet nodig aangevuld worden!

.

Is de tijd rijp voor de actie #followanarchive?

Mijn vraag aan alle twitterende archiefdiensten in Nederland is:

– Vinden jullie een actiedag #followanarchive leuk/zinvol?

– Zouden jullie de poll Twittering Archives willen invullen op de archiefnetwerkblog van ODA, Organization of Danish Archives.

.

Summary

In February 2010 there was an action on Twitter called #followamuseum. In the Netherlands and in Danmark archivists wondered if it would be possible, useful and profitable to organize a #followanarchive day. Danish archives made a poll to see if colleagues (international) think it would be possible and worthwhile to organize a #followanarchive day and which day would be most appropriate. The Netherlands started a discussion on the blog Wat Van Waarden Is and a discussion on the Dutch Archief 2.0 website. The Danish archives started a discussion on Archivformidling and on the Norwegian Formidlingsnettet. The Dutch and Danish archives used Twitter to ask archives to fill in the poll and to make comments on the blogposts. Everybody is invited to fill in the poll and to make a comment. Thank you very much!

12 reacties leave one →
  1. 15 februari 2010 15:22

    Goh, wat leuk! Ik wist niet dat je #followanarchive pas bedacht toen je reageerde op onze tweet! Leuk dat er nu internationale belangstelling voor is! Heb ook meteen de enquête ingevuld. Lijkt er sterk op dat het op een doordeweekse dag zou moeten zijn. Ik miste echter wel de optie om te zeggen “should be on a weekday” – dat het later dan 8 maart zou moeten vind ik niet. Je ziet bij #followamuseumday ook dat er achteraf nog heel veel over gepraat wordt. En als je er een website bij houdt met een register van archieven die je kunt volgen dan hoeft dat niet per se op de gekozen #followanarchive dag te gebeuren. Het maakt immers niet zoveel uit wanneer je begint op een archief op Twitter attent te worden: als je het maar vroeger of later volgt, toch?
    Daarom hecht ik ook niet zoveel waarde aan de discussie vooraf. Of het nou nuttig is of niet zal toch wel vanzelf bijken? Bovendien heeft het succes van followamuseum volgens mij wel aangetoond het tenminste wel aardig wat (twitter-)publiciteit oplevert. Al wacht ik nog op statistieken van musea die aangeven hoeveel meer volgers ze door deze dag eigenlijk gegenereerd hebben.
    Het vervolg op followamuseumday – follow a museum monday – vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Maar ik hou dan ook niet zo van dit soort weekelijkse follow dagen op twitter. Lijkt voor mij meer op spam. En als ik alle musea zou moeten opnoemen die ik volg of die de DEN Twitter volgt… dat zijn er gewoon te veel. En hoe selecteer je dan? Je kan volgens mij niet de een wel en de ander niet noemen. Misschien is het een idee om gebruik te maken van lijsten en die dan te twitteren. Dat is veel handiger.
    Maar, zo ver is het nog niet. Laten we er eerst voor zorgen dat archieven ook gevolgd worden. En, nog veel belangrijker, dat hun tweets ook interessant genoeg zijn om te volgen.🙂 Maar dat, is weer een kwestie van smaak – daarom zou ik het interessant vinden om te weten wat voor soort tweets potentiele volgers verwachten van een archieven. Is hier iets over bekend?

    • 15 februari 2010 22:11

      @Monika, leuk dat je reageert. Ja, het was zomaar een inval eigenlijk… Ik had niet gedacht dat het in Denemarken opgepikt zou worden en dat ze er meteen iets conreets mee zouden gaan doen. Ik ben een discussie gestart op Archief2.0. Maar eens even zien of er animo voor is. En je hebt gelijk, zo’n #follow-actie blijft lang nazingen en genereert ook weer nieuwe ideeën, zoals jullie idee voor #followalibrary.
      Ik denk dat #followanarchive voorlopig een eenmalige actie zou moeten blijven. Je kunt later altijd nog zien of je ‘m herhaalt. Een bepaalde weekdag aan een wekelijkse archieftwitteractie koppelen, zoals ‘follow a museum monday’, lijkt me ook geen goed idee. Dat wordt vervelend. Het moet wel leuk blijven🙂
      Het volgen via lijsten, zoals je oppert, lijkt me een slim idee. Er is een lijst van twitterende archieven die je kunt volgen. Christian heeft een link naar de lijst opgenomen in zijn onderstaande reacties.
      Ik weet niet of er iets bekend is over welk soort tweets volgers van archieven verwachten. Misschien is er een collega-archivaris die dat weet of die weet of er al eens onderzoek naar gedaan is? Maar misschien is dat lastig na te gaan. Want waarom volg je een instelling? Om op de hoogte gehouden te worden van nieuws en aanbod, denk ik, en om met elkaar in gesprek te raken en te reageren op bepaalde zaken op een snelle manier. Dat werkt wel. Hoewel, als je even niet oplet ben je zo al weer 100 tweets verder. Ik kijk niet altijd even consequent, dus zal ik vast een hoop tweets missen. Maar hoe erg is dat? Als er rechtstreeks iets aan mij gevraagd wordt zie ik dat wel via de @mention of de DM en dan kan ik gericht reageren.
      Afijn, laten we eerst maar eens kijken of er voldoende animo is voor een #followanarchive dag en of de lopende discussie al de aanzet kan zijn voor meer archieven om te gaan twitteren. Dan hebben de potentiële volgers ook een ruime keuze.

  2. 14 februari 2010 19:32

    @Bente: In my comments I mention my Twitter list in which I ‘collect’ Dutch archives on Twitter. Also I don’t really think the campaign would have a negative effect. But I do believe the effect might be very small, perhaps too small for the efforts for setting up the campaign. But again: you never know without trying. And I am sure my archives would participate, once a similar campaign in the Netherlands would be setup.

  3. 14 februari 2010 19:08

    I have published this comment on the Danish blog too —

    hi Anneke van Waarden-Koets

    Interesting to learn that more Dutch archives are on Twitter (than mentioned on the list on the Danish blog) – please tell what archives – so we together can make a list that covers all archives on Twitter! It could have the effect that even more archives would join – and we could have a discussion of what the effect is. For what reason should the archives be there?

    regards Bente Jensen, Aalborg City Archives (the archives have been on twitter as an experiment for a while – and the number of followers are growing slowly and steady)

    ____ Added after I saw Christian’s comments;
    – And to the concerns – we (the archives on twitter) might be to few – and the campaign could have a negative effect – it has to be considered – I agree … but

    • 14 februari 2010 21:12

      @Bente, hi, thanks for your reaction. I think you have already found the list of Dutch archives who are on Twitter, made by @Christian. Some archives have more than one Twitterpage and some archivists twitter under their own names.
      @Christian, perhaps it is worthwhile to make an effort on Archief2.0. We can start a discussion about #followanarchive.

      • 14 februari 2010 22:12

        As said, I am thinking of a good way to have secundairy accounts in a list as well, without the list(s) becoming a large container with all sorts of archives-related accounts.

        And of course, please be my guest and add a discussion on this topic on the Archives 2.0 network!🙂

      • 15 februari 2010 09:44

        @Christian @Bente I have started a discussion about #followanarchive on the Archief2.0 network.

  4. 14 februari 2010 16:23

    Charlotte stelde aan mij dezelfde vraag, maar dan via Facebook. Het lijkt mij persoonlijk nog wat te vroeg, aangezien het volume aan twitterende archiefdiensten echt nog te klein is om een succes van zo’n dag te maken, mede gezien het geringe aantal volgers van de meeste diensten en de mate waarin ze actief zijn.

    Aan de andere kant: waarom niet proberen hè?

    Ik verzamel trouwens archieven in een lijstje.

    • 14 februari 2010 16:45

      @Christian Misschien kan zo’n actie aanleiding zijn voor meer archieven om te gaan twitteren? Het wordt op het Deense weblog wel een beetje gepresenteerd als een wedstrijd maar ik zie het niet zozeer als een webstrijd eigenlijk. Juist meer als een stimulans om eens een archief te volgen en om op die manier archieven en archiefnieuws nog meer onder de aandacht te brengen. Mooi lijstje van archieven trouwens. Maar inderdaad nog niet zo groot, maar dat komt vast nog wel.

  5. 14 februari 2010 16:16

    Charlotte stelde mij dezelfde vraag, maar dan via Facebook. Ik vond het een inspirerend idee, maar vraag me af of het volume aan twitterende archiefdiensten in Nederland al groot genoeg is om van zo’n dag een succes te maken. Aan de andere kant, waarom ook niet?

    Ik verzamel zelf die archiefdiensten trouwens in een lijstje: http://www.twitter.com/cvanderven/archieven

    (Er is natuurlijk maar één Nationaal Archief – die andere account profiteert gewoon handig van rss-feeds.)

Trackbacks

  1. Follow An Archive day : volg een archief op twitter « Wat Van Waarden Is
  2. Skal vi ha´en #followanarchive dag på Twitter ? « Arkivformidling

Geef een reactie

