Skip to content

Ervaringscertificaat voor groeien in waarde

9 februari 2011

Als je ergens werkt breng je de kennis en ervaring die je hebt in praktijk. Tegelijkertijd doe je al werkend nieuwe kennis en ervaring op. Ook buiten je werk doe je kennis en ervaring op die je tijdens je werk weer kunt gebruiken. Daardoor groei je in waarde voor het bedrijf waar je werkt. Ik schreef hier al eerder over. Maar wordt dit gezien en gewaardeerd? Kunnen kennis en ervaring opgedaan tijdens je werk worden vastgelegd, net als het behalen van een diploma? Ja, dat kan.

Laatst las ik over het ervaringscertificaat. Het is een bewijs van wat iemand op het moment van uitreiken kan en weet. Het geeft aan hoe waardevol een werknemer is voor zijn werk en voor het bedrijf. Je moet wel een aantal stappen ondernemen om zo’n certificaat te bemachtigen en het is niet gratis, maar levert voor zowel de werknemer als de werkgever voordelen op. Ook werkzoekenden hebben er iets aan.

Toen ik op YouTube zocht op ‘ervaringscertificaat’ zag ik een filmpje dat ik regelmatig tijdens de reclame voorbij zie komen, maar blijkbaar heb ik altijd maar met een half oog gekeken, want ik had het filmpje niet geassocieerd met de informatie die ik onlangs las over het ervaringscertificaat. Maar dit filmpje geeft inderdaad heel beeldend aan waar het om gaat in bij groeien in waarde.

Ik denk dat het ervaringscertificaat heel goed in beeld kan brengen wat je in de loop der tijd hebt bijgeleerd, aan kennis hebt verworven en aan ervaring hebt opgedaan zonder er een specifieke opleiding voor te hebben gevolgd. Het in kaart brengen van nieuwe kennis en ervaring lijkt mij ook een prima tool die kan worden ingezet bij horizontaal carrière maken.

No comments yet

Geef een reactie

