Skip to content

Afscheid

11 augustus 2011
tags:


De afgelopen maand was een maand van afscheid nemen. Afscheid op verschillende manieren, om verschillende redenen.
Drie keer vond het afscheid plaats op de begraafplaats. Bij alle drie de overledenen stond een speciaal gedicht centraal. Als eerbetoon en herinnering aan hen neem ik die gedichten op in mijn blog.

***

Bram

Eerst is je wereld groot
je kunt er reizen tot en met
maar heel dicht bij de dood
is hij niet groter dan je bed

maar als het wonder is geschied
waarop de mensen hopen
dan gaat als je je ogen sluit
een nieuwe wereld open

Toon Hermans

***

Ina

Wanneer ik morgen doodga,
vertel dan aan de bomen
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan de wind,
die in de bomen klimt
of uit de takken valt,
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan een kind
dat jong genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het aan een dier,
misschien alleen door het aan te kijken.
Vertel het aan de huizen van steen,
vertel het aan de stad
hoe lief ik je had.
Maar zeg het aan geen mens,
ze zouden je niet geloven.
Ze zouden niet willen geloven dat
alleen maar een man
alleen maar een vrouw
dat een mens een mens zo liefhad
als ik jou.

Hans Andreus

***

Bert

Vader, wat zou ik er voor willen geven
als je er af en toe nog eens kon zijn
en een zondag kwam zitten in mijn leven
bij mijn werk en mijn boeken en mijn wijn.

Soms zie ik nog mannen van vijfentachtig
(je weet wel waar) met een gezicht vol zon
en zin, en dan denk ik: godallemachtig
als ik hem zo nog eens meenemen kon.

Want op de een of de andere manier
leef ik toch ook nog steeds voor jou: jouw ogen
wil ik, met hun aandacht, pret en mededogen
bij mijn geploeter, mijn huis en mijn hier:

en ik zag ze zo graag een keer genieten
van al wat ze met tranen achterlieten.

Michel van der Plas

4 reacties leave one →
  1. 16 november 2011 14:57

    Dank je wel Trix!

  2. Trix Eversen permalink
    13 november 2011 11:50

    Hoi Anneke,

    Ben vanmiddag weer ‘ns op Blogger aan ’t neuzen en toen kwam ik jouw berichtje tegen.
    Heel mooi alle drie de gedichtjes.

    Trix

  3. Wat Van Waarden Is permalink
    16 augustus 2011 18:32

    Best wel eigenlijk. Dank je Marleen!

  4. Marleen permalink
    16 augustus 2011 09:09

    Een hele heftige maand zodoende. Heel veel sterkte!

Geef een reactie

