Skip to content

Rondje Friese musea (1) – Fries Museum

20 oktober 2011


Begin oktober 2011 was ik met mijn lief in Friesland. Het was vaak te slecht weer om de natuur te verkennen. Geen probleem, cultuur genoeg in het hoge noorden!

Fries Museum

In Leeuwarden bezochten we het Fries Museum, gehuisvest in de voormalige kanselarij, waar later het Rijksarchief in Friesland was ondergebracht. De ontvangst was allervriendelijkst. Op zolder is het Verzetsmuseum Friesland gevestigd. Een stukje open depot en verder verhalen verteld in woord, beeld, documenten en voorwerpen in kleine en grote vitrines. De persoonlijke verhalen, ondersteund met egodocumenten, spraken mij het meest aan. In de tentoonstelling Oorlog in beweging ging het met name over oorlog in films. Veel herkenbaars (“Oh ja”-erlebnis). In het filmzaaltje werd een oorlogsfilm uit de oude doos vertoond: De Overval uit 1962 met een piepjonge Piet Römer en Kees Brusse. De film gaat over de overval op de Blokhuispoort, het Huis van Bewaring in Leeuwarden. Tijdens die overval op 8 december 1944 bevrijdden leden van de ondergrondse onder leiding van Piet Kramer zonder een schot te lossen 39 verzetslieden. In dit fragment op YouTube worden als represaille gevangen uit hun cel gehaald om geëxecuteerd te worden.


Via de prachtige brede houten trap daalden we af naar de tweede verdieping. Twee zalen waren onder de titel Windows gewijd aan moderne en hedendaagse kunst. Daar hing interessant werk tussen. Onderdeel ervan was een educatief project Duo’s maken waarbij kinderen via de computer twee kunstwerken konden uitkiezen en, voorzien van motivatie, combineren. Bezoekers konden de keuzes bekijken op grote schermen. Naast de opmerkingen “omdat ik het mooi vond”, waren er ook kinderen die uitgebreid hun keuze toelichtten. Ze letten daarbij vooral op vormen, kleurgebruik en thema. Leuk om te zien. Ook konden leerlingen filmpjes maken die op de website en op YouTube te zien zijn.

Om naar de volgende zaal te gaan liepen we door het museumcafé. Een karakteristieke ruimte met een prachtige toog. Twee zeer gedienstige en attente medewerkers voorzagen ons van cappuccino en een Friese lekkernij waarna we de nieuwbouwplannen voor het Fries Museum en de recentste aanwinst bekeken.

Kledingstuk Mata Hari, Fries Museum.

De eerste verdieping zou markante personen en opmerkelijke verhalen uit de Friese geschiedenis tonen. Daar was ik benieuwd naar, de naam van de expositie beloofde wat: Grutte Pier. De presentatie van de objecten, waaronder schaarse kledingstukken en brieven van Mata Hari, viel me tegen, evenals de beteksting. Miniatuurpoppetjes voorzien van tekstballonnetjes met grappig bedoelde teksten moesten het verhaal bij de voorwerpen in de vitrines vertellen, maar dat idee schoot z’n doel voorbij. Ik vond de het geheel nogal mager. In een aparte zaal draaide de aflevering ‘Het brandende water’ uit een van mijn favoriete jeugdseries, Floris, waarin Grote Pier de als man verklede gravin Ada van Couwenberg gevangen neemt om in opdracht van de hertog van Gelre een belangrijk testament te pakken te krijgen. Maar verder was het verhaal van de legendarische Friese Grutte Pier erg summier geïllustreerd.


Heel jammer dat het bijbehorende Eysingahuis met de stijlkamers en de Friese klederdrachten gesloten was. Gelukkig is er een virtuele impressie van gemaakt.

In de kelder, tussen de stenen gewelven was de zilvercollectie thematisch tentoongesteld. Een mooie collectie. Vanuit de ontvangsthal van het museum daalden we af naar ‘De Straat‘, waar hedendaagse kunstenaars hun werk kunnen exposeren. Daar was nog net een dag te zien de tentoonstelling MoPa, over geparodieerde kunst. Ik vond niet alles even geslaagd, maar er waren zeker vindingrijke parodieën bij.

In z’n algemeenheid viel het Fries Museum me een beetje tegen omdat ik me er meer van had voorgesteld, vooral op het gebied van Fries cultureel erfgoed. Gelukkig valt er op de website genoeg te zien en te lezen, dus kom je wat informatie betreft op die manier ook aan je trekken. Ik kom zeker nog eens terug om het nieuwe museum te bekijken en ben benieuwd hoe de presentatie daar gestalte krijgt!

2 reacties leave one →
  1. Wat Van Waarden Is permalink
    29 oktober 2011 12:16

    Dank je voor het compliment Christian! Ja, in Leeuwarden, maar zeker ook de rest van Friesland is genoeg te ontdekken op museumgebied. En dan hebben we lang nog niet alles gezien. Het is inderdaad interessant om te kijken hoe musea ‘hun verhaal’ vertellen. Sinds ik me intensief met het inrichten van tentoonstellingen bezighoud kijk ik er heel anders naar dan daarvoor. Ik heb heel veel geleerd van mijn vroegere collega, die een zeer ervaren en gepassioneerd tentoonstellingenmaakster was. Maar er komt natuurlijk ook een groot stuk persoonlijke smaak en voorkeur kijken bij het beleven van een tentoonstelling.

  2. 28 oktober 2011 07:12

    Tjonge, Anneke, dan heb ik de volgende keer wat te doen, als ik weer eens in Leeuwarden ben!😉 Het valt me trouwens vooral op hoezeer de verschillende musea verschillende manieren hebben uitgeprobeerd om ‘hun verhaal’ te vertellen. En niet allemaal even geslaagd, toch tenminste niet in jouw ogen. Mooi verslag!

Geef een reactie

