Skip to content

Ik ben een god

26 januari 2012



Leeszaal

Ik ben een god in ’t diepst van mijn gedachten,
maar in de bibliotheek een volontair
die hunk’rend op een baantje zit te wachten
en boeken uitleent met een zeker air.

Ik lever geest’lijk voedsel aan mevrouwen
die binnenkomen en alleen maar van
de allernieuwste liefdesboeken houden,
‘maar niet zo’n engerd als die Wasserman’.

Ik loop met stapels boeken rond te sjouwen
en plak een etiket op Gorters Mei.
Och, als nu juffrouw Jansen eens ging trouwen,
dan kwam er eind’lijk eens een plaatsje vrij.

Ik ben het niet alleen, die staat te wachten
en achter me staat nog een hele rij.
Ik ben een god in ’t diepst van mijn gedachten,
maar niet zo heel veel in de maatschappij…

Annie M.G. Schmidt

Vandaag is het Gedichtendag. Net als vorig jaar heb ik een gedicht uitgekozen dat mij aan iets herinnert. De eerste regel van het gedicht Leeszaal was in grote letters op de muur van de hal van de Bibliotheek- en Documentatie Academie in Tilburg (BDAT) aangebracht. Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik niet meer weet welke naam eronder stond, Kloos of Schmidt. Ik vermoed de laatste, want het gedicht van Annie M.G. gaat over de leeszaal, wel zo toepasselijk in een bibliotheekschool. Ongetwijfeld heeft er een naam onder gestaan, want citeren zonder bronvermelding was op de BDAT een van de ergste doodzonden.

De jaren dat ik aan de BDAT studeerde behoren tot mijn meest plezierige herinneringen. Onder het motto ‘in een bibliotheek staan boeken over alles, dus een bibliothecaris hoort over alles iets te weten’ kreeg ik die jaren les in ‘alles’. Heerlijk! Ik studeerde af bij Mimi Zuijderhoudt-Hulst, die Geschiedenis van Boek en Handschrift doceerde. Mijn eindexamenscriptie ging over vier bibliofielen, waaronder Jean, duc de Berry (1340-1416). Uiteraard kwamen ook zijn beroemde getijdenboeken Les Belles Heures du duc de Berry en Les Très Riches Heures du Duc de Berry aan de orde. De afbeelding boven het gedicht Leeszaal is uit Les Belles Heures en is een schitterende verbeelding van de annunciatie.

Beide getijdenboeken zijn te zien geweest in prestigieuze tentoonstellingen, zoals in het Metropolitan Museum of Art. De afbeeldingen kun je online bekijken in webtentoonstellingen, onder meer die in Parijs. Uiteraard zijn er ook filmpjes van te vinden, zoals deze en een filmpje van een lezing. Er is door Histoforum/Digischool zelfs een Nederlands educatief project ontwikkeld rondom Les Très Riches Heures. Helaas werken niet alle links meer even goed, maar het lijkt me een interessant kijk-, ontdek- en leerproject om met de klas te doen.

En dat alles naar aanleiding van de dichtregel Ik ben een god in ’t diepst van mijn gedachten

No comments yet

Geef een reactie

