Skip to content

Archivaris of gestaalde partizaan?

20 juli 2014

In NRC Handelsblad van 19/20 juli 2014 stond een artikel van redacteur Hubert Smeets over Igor (Girkin) Strelkov (Igor de Schutter) die zich op sociale media heeft uitgelaten over het neerhalen van het vliegtuig MH17 van Malaysia Airlines uit het luchtruim boven Oost-Oekraïne op donderdag 17 juli 2014, waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen. Een intens verdrietige gebeurtenis die vele mensen in diepe rouw heeft gedompeld.

In dat artikel omschrijft Smeets deze Strelkov als volgt:
“Een boekenwurm uit Moskou, die zich Igor de Schutter noemt (…)”. En even verderop: “En dat wegens een 43-jarige man die zelfs in zijn gevechtstuniek meer lijkt op een archivaris dan op een gestaalde partizaan. Wat trouwens klopt. Igor Girkin – zo heet Strelkov eigenlijk – is een krijgshistoricus die het verleden weer tot leven wil brengen.”  Ik vind het een nogal tendentieus artikel dat bol staat van de stereotypische beschrijvingen van diverse personen.

Het stoorde me dat de heer Smeets deze Strelkov associeert met een archivaris en zijn typering bevestigt door te stellen dat die associatie klopt omdat Strelkov een krijgshistoricus is. Laat ik dan die laatste stelling meteen ontkrachten: een archivaris hoeft niet persé een (krijgs)historicus te zijn, en een (krijgs)historicus is niet per definitie een archivaris. De typering van Strelkov als archivaris zou te maken kunnen hebben met het beeld dat Smeets heeft van een archivaris. Tja… als ik in de spiegel kijk, zie ik toch echt iets heel anders. Maar misschien heb ik al die jaren niet goed gekeken. Ik zal nog eens een poging wagen.

Ik vond na het lezen van dit artikel dat ik Hubert Smeets best om opheldering kon vragen:

 

 

Daarop ontspon zich de volgende discussie:

 

 

Ik weet niet of Igor (Girkin) Strelkov meer lijkt op een archivaris dan op een gestaalde partizaan. Hoe ziet een gestaalde partizaan er eigenlijk uit? Gaat het om het figuur, gaat het om wat hij/zij uitstraalt, gaat het om zijn/haar houding: hoe hij/zij staat, loopt, zit, ligt? Als je via Google zoekt op ‘partizaan’, zie je deze verscheidenheid aan beelden. Ook een zoekactie met ‘archivaris’ als zoekwoord levert een gevarieerd beeld op.

Ik was benieuwd of collega’s dit artikel ook hadden gelezen en gereageerd. Ik kon er eentje vinden: van @HerenVanBorculo, archivaris uit de Achterhoek:

 

 

Omdat ik medebeheerder ben van de Twitteraccounts @Archief20, @FollowAnArchive en @AskArchivists, kan ik Smeets’ spijtbetuiging “aan alle archivarissen aller landen” zonder enige moeite doorgeven. Maar ik weet niet wat hem spijt: dat hij geschreven heeft dat Strelkov “meer lijkt op [een] archivaris dan op [een] gestaalde partizaan”, om de heer Smeets’ eigen woorden uit zijn tweet te gebruiken, of dat híj vindt dat Strelkov meer lijkt op een archivaris dan op een gestaalde partizaan?  Dus ik volsta ermee het vast te leggen op mijn blog en ga nog eens héél goed in de spiegel kijken. Misschien zie ik wel een gestaalde partizaan!

No comments yet

Geef een reactie

