Spring naar inhoud

De Zeelandbrug

14 december 2015

 

Zeelandbrug, 13-08-2009. Foto: Anneke van Waarden-Koets

Zeelandbrug. Je kunt er overheen en ook er onderdoor.

 

Op 15 december 2015 is het 50 jaar geleden dat de Oosterscheldebrug werd geopend door H.M. Koningin Juliana. Pas op 13 april 1967 kreeg de brug zijn officiële naam: Zeelandbrug.

Zolang ik me kan herinneren bestaat de brug. Volgens de overlevering ben ik ook met de veerpont van Kats naar Zierikzee gevaren maar dat weet ik niet meer, of ik moet het in mijn geheugen hebben gemixt met de veerpont van Kruiningen naar Perkpolder. Er was altijd wel een veerpont naar een overkant. In veel familieverhalen spelen veerponten een rol. En ook bruggen en dammen.

De Zeelandbrug staat voor mij synoniem met vakantiegevoel. Als we de brug over waren begon de vakantie op Schouwen-Duiveland. De Zeelandbrug staat ook voor verbinding. Verbinding tussen overkanten, verbinding tussen mensen, samenwerken, ontmoeten. Daarom heb ik indertijd de Zeelandbrug gekozen als header voor mijn twitteraccount. Omdat de Zeelandbrug nu 50 jaar bestaat heb ik ook de header van mijn weblog aangepast. Hoera voor de jarige Zeelandbrug!

No comments yet

Plaats een reactie