Spring naar inhoud

Wordt de Grootste Middelburger Aller Tijden een vrouw?

23 september 2017

Enkele vrouwen die van betekenis zijn geweest voor Middelburg en haar inwoners en vaak ook regionale, provinciale en landelijke bekendheid genoten.

 

In september 2017 kreeg ik een overzicht te zien van potentiële kandidaten voor de nominatie voor de Grootste Middelburger Aller Tijden. Een indrukwekkende lijst. Maar… vooral gedomineerd door mannen. Deze week heb ik een aantal vrouwen genomineerd die van betekenis zijn geweest voor Middelburg en haar inwoners en vaak ook regionale, provinciale, landelijke of internationale bekendheid genoten.

Verkiezing van de Grootste Middelburger Aller Tijden

In het kader van Middelburg 800 jaar stad houden de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) en het Zeeuws Archief een verkiezing van de Grootste Middelburger Aller Tijden. Iedereen kan tot en met vandaag, 23 september 2017, iemand nomineren die van betekenis is geweest voor Middelburg, voor de inwoners van de stad of in Middelburg is geboren of overleden of er heeft gewoond. Een jury stelt uit de nominaties een shortlist vast. Tussen 14 en 26 oktober 2017 kan iedereen stemmen. De uitslag wordt bekend gemaakt tijdens de Dag van het Zeeuws Archief op 4 november 2017.

Mijn nominaties

Op mijn Pinterestaccount staat een board Zeeuwse vrouwen. Daar staan ook verschillende vrouwen op die iets met Middelburg te maken hebben. Op dat board kon ik al meteen wat vrouwen vinden die voldoen aan de reglementen van de Verkiezing van de Grootste Middelburger Aller Tijden. Van een collega van de SCEZ kreeg ik nog een tip, en zo had ik ineens een lijstje van zeven vrouwen.

Mijn nominaties zijn vooral vrouwen die betekenis hebben gehad voor de Middelburgse maatschappij, die het verschil hebben gemaakt in de levens van hun stadgenoten.

Dit zijn ze:

Albertha Petronella (Bertha) Ogterop (1860-1936)

Anne Bolle (1883-1968)

Antje Ball (1833-1911)

Engelina Johanna van den Broecke-de Man (1898-1998)

Hendrika Catharina Maria (Rika) Ghijsen (1884-1976)

Maria Agatha (Marie) Boddaert (1844-1914)

Rachel Weijl-Snuijf (1881-1957)

Er zijn natuurlijk nog veel meer vrouwen, zoals bijvoorbeeld Betsy Sannes-Sannes en Sophie van Slee en vele anderen, die veel hebben betekend voor de stad en haar inwoners, maar ik heb het bij de bovenstaande nominaties gehouden.

Genomineerde vrouwen

Op de lijst van genomineerden stonden vanmorgen (23 september 2017) de volgende vrouwen: Elize Baart, Lucy Baart, Mathilde Berdenis van Berlekom, Caroline Emily Bleeker, Jacoba van den Brande, Louse de Coligny, Elisabeth Colijn, Etty Hillesum, Johanna d’Huij-Huijsse, Henriëtte van der Mey, Ariana Nozeman, Margaretha Sandra en Petronella Johanna de Timmerma én de vrouwen die ik heb genomineerd. Marie Boddaert ontbrak nog, die had ik vandaag pas genomineerd, dus zij zal vast nog wel worden toegevoegd.

Bij elkaar 20 vrouwen op een totaal van 61 genomineerden. Minder dan het aantal mannen, maar toch een aardig lijstje. Ik ben heel benieuwd naar de shortlist!

Nomineer ook!

Wil je ook iemand nomineren voor de grootste Middelburger Aller Tijden? Dat kan vandaag nog via de website van de PZC!

 

Afbeeldingen: Zeeuws Archief, ZB | Planbureau en Bibliotheek van Zeeland (voorheen Zeeuwse Bibliotheek), Zeeuwse Ankers, Encyclopedie van Zeeland, Tijdschriftenbank Zeeland, Wikipedia, dbnl, Vrouwenlexicon.

 

 

No comments yet

Plaats een reactie